A SIKLÓSI PARKOLÁSI RENDSZER MŰKÖDÉSÉVEL KAPCSOLATOSAN FELTETT GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK
Az alábbiakban az ügyfélszolgálatunkhoz érkezett leggyakoribb kérdésekre az adott válaszokat találja. Amennyiben további kérdése van, kérjük, forduljon bizalommal az Ügyfélszolgálati irodánkhoz.
Miért nem lehet ingyen parkolni?
Mivel az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt az autók száma a városban, jóval többen keresnek parkolóhelyet, mint ahány közterületi várakozóhely áll a rendelkezésünkre. Ha mindenhol ingyen lehetne parkolni, képtelenség lenne parkolóhelyet találni. Főleg a Felszabadulás utcai szakaszon, amely így is sokszor túlzsúfolt. Emellett a parkolási díjakból befolyó összeg a város költségvetését gyarapítja, melyből a lakosság érdekében különböző kisebb-nagyobb fejlesztések valósulhatnak meg.
Ki állapítja meg a közterületi várakozási díjakat és milyen szabály írja elő a fizetési kötelezettséget és hol találom meg?
A várakozási díjakat és a parkolási rendszer szabályozását a helyi önkormányzat rendelete határozza meg, mely díjak övezetenként változnak.
A közúti közlekedésről szóló 1/1988. (I.20.) számú törvény, illetve Siklós Város Önkormányzata Képviselő-testületének 29/2013. (XII.2.) számú, a fizető parkolóhelyek működtetéséről szóló rendelete szabályozza a fizető parkolás kérdését. Az önkormányzati rendelet szövege megtalálható a www.njt.hu weboldalon, vagy az önkormányzat honlapján: http://www.siklos.hu/parkolas
Mi lesz a sorsa a befizetett parkolási díjaknak?
A befolyó parkolási díjak működési költséggel csökkentett "eredménye" az önkormányzat bevétele, melynek felhasználásáról a Képviselő-testület az éves költségvetés elfogadásával dönt.
Hogyan tudok parkolójegyet váltani?
Parkolójegyet a jegykiadó automatáknál érmével (10-20-50-100-200 Ft-os), illetve mobil telefonon keresztül lehet váltani. Az SMS küldéséhez szükséges összes telefonszám és kód fel van tüntetve a parkoló automatákon, emellett több mobiltelefonos alkalmazás is letölthető az okostelefonokra, melyek megkönnyítik az övezetek beazonosítását és a fizetést is kényelmesebbé és rugalmassá teszik. Ezek előnye, hogy percre pontosan fizethető a parkolással eltöltött idő.
Mobilparkolás
A közszolgáltatásként nyújtott hazai mobilparkolás 2014. július 1-től egységes rendszerben működik. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. integrátorként működik közre az országosan egységesen üzemeltetett szolgáltatók, illetve a mobilfizetési szolgáltatást nyújtó parkolási üzemeltetők között.
Rengeteg olyan élethelyzettel találkozhatunk nap, mint nap, amikor nem rendelkezünk elegendő készpénzzel egy adott szolgáltatás díjának kiegyenlítésére. Ekkor nyújt egyedülálló segítséget a mobiltelefonnal történő mobilfizetés.
A mobilfizetés egy olyan kényelmes, gyors és biztonságos megoldás, amellyel lehetőség van arra, hogy a különböző szolgáltatások díjait (pl. mobilparkolás, autópálya-matrica, Hu-Go Útdíj, stb.) mobiltelefon segítségével egyenlíthessük ki.
Parkolási díj fizetése mobileszközzel
A szolgáltatások bármilyen típusú mobiltelefonnal igénybe vehetőek. Amennyiben okostelefonnal rendelkezik, javasoljuk, hogy tájékozódjon az elérhető applikációkról, mellyel kényelmesen veheti igénybe a szolgáltatást. Egyéb esetben pedig telefonhívással, illetve SMS küldésével egyenlítheti ki az egyes szolgáltatások költségeit. Amennyiben ez utóbbi lehetőségek közül kíván választani kérjük, minden esetben tájékozódjon a kínált lehetőségekről és válassza az Önnek leginkább megfelelőt.
A fizető parkolási övezetekben a parkolási üzemeltetők által kiszabott díjak gyorsan és kényelmesen rendezhetők mobileszközökkel.
A mobilparkolás sokkal kényelmesebb lesz, nem kell többé az órát lesnie. A parkolást RENDSZÁMÁNAK elküldésével indíthatja, és a STOP szóval állíthatja le, így pontosan annyit kell fizetnie, amennyi ideig parkolt. Az igénybevétel módja Viszonteladó Partnerenként eltérő lehet, ezért kérjük bővebb információért forduljon a parkolóautomatákon található zónainformációs matricákon feltüntetett szerződött partneréhez vagy tájékozódjon az alábbi oldalon:
https://www.nemzetimobilfizetes.hu/articles/view/viszonteladok
PARKOLÓJEGY VÁLTÁSA PÉNZÉRMÉKKEL
Van-e türelmi idő a jegyvásárlásra?
A jogszabály kizárólag a szabályosan megváltott és kihelyezett jegyek érvényességének lejárta után biztosít türelmi időt. Ha a jegyet egy óránál rövidebb időre váltották meg, akkor a türelmi idő öt perc, ha egy órára, vagy ennél hosszabb időre váltották meg akkor tizenöt perc. Nincs türelmi idő közvetlenül a várakozás megkezdése után. A gépkocsival történő megállás után haladéktalanul jegyet kell váltani, vagy elindítani a mobiltelefonos parkolást. A parkoló ellenőröknek - akiknek az a feladatuk, hogy a szabálykövetően jegyet váltók védelmében is kiszűrjék a bliccelőket – nincs arra lehetőségük és kapacitásuk, hogy egy jármű mellett állva 5-10 perceket várjanak arra, vajon előkerül-e a tulajdonos, vagy egy bliccelővel van dolguk.
Pénzt szeretnék váltani a díjfizetés megkezdése előtt, van-e erre lehetőség?
Természetesen igen, de ezt nem a parkolás kezdetekor és nem a fizető övezetben kell megtenni! Tapasztalataink szerint az üzletek nemigen szeretik a csak pénzváltás céljából érkező ügyfeleket, több helyen el is utasítják az ilyen kérést. A pénzváltás így elhúzódhat, ezalatt lehetséges, hogy pótdíjazzuk a gépjárművet, és ez a jogszabály alapján nem törölhető. A mobil telefonos díjfizetés lehetősége szükségtelenné teszi az aprópénz használatát. Aki mégis készpénzzel kíván fizetni, annak előre kell gondoskodnia a megfelelő érmékről.
Nem működik az automata, mit tegyek?
A készülék hibáját a kijelzőn megjelenő „üzemen kívül” illetve az „érmével nem lehet fizetni” felirat jelzi. Ebben az esetben kérjük, váltsa meg parkolójegyét a legközelebbi automatánál, vagy használja a mobiltelefonos fizetés lehetőségét. Az automaták hibáját a készülékeken feltüntetett telefonszámon is be lehet jelenteni.
Nem fogadja el az automata az érmét, mit tegyek?
A pénzérmék a használat során szennyeződnek, bizonyos érmék elektrosztatikusan feltöltődnek, így megváltozhat olyan tulajdonságuk, amely alapján a berendezés az érméket felismeri. Célszerű a visszautasított, szennyezett érmét megtisztítani, megdörzsölni.
Nem tudok mobiltelefonnal fizetni, mit tegyek?
A mobil telefonnal való díjfizetés lehetőségét a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. és a mobiltelefon szolgáltatók biztosítják. A választott szolgáltatónál kell érdeklődni a használat pontos jogi-, pénzügyi- és technikai kérdéseiről.
A sikertelen mobil telefonos díjfizetési kísérlet nem mentesít a parkolási díj megfizetésének kötelezettsége alól!
A mobil telefonos díjfizetési rendszer használatának részletes tájékoztatója a szolgáltató honlapján illetve a jegyváltó automatákon is meg található.
Fontos, hogy SMS-ben történő fizetéskor mindig meg kell várni a Szolgáltató visszaigazoló üzenetét, hiszen ez jelzi, hogy „feldolgozták” a beérkező üzenete és elindult a parkolási idő mérése.
Hogy tudom befizetni a pótdíjat?
A pótdíj-fizetési felszólítás mellett található csekken, banki átutalással valamint készpénzben az ügyfélszolgálatunkon. A csekken és a banki átutalással történő befizetéseknél, kérjük, minden esetben tüntessék fel a közlemény rovatban a gépjármű forgalmi rendszámát és a pótdíjfizetési felszólítás sorszámát. A pótdíj-fizetési felszólítás minden fontos és szükséges információt tartalmaz az eljárással kapcsolatban.
Hogyan kaphatok számlát a befizetett parkolási díjakról?
A szolgáltatás igénybevételéről természetesen számlát is kiállítunk. Minden parkolási jegy alapján számlát adunk, amelyet készpénzzel vettek. Ehhez az automaták által kiadott eredeti parkolási jegyet (akár többet is egyszerre) személyesen vagy postán az ügyfélszolgálathoz kell eljuttatni, ahol kiállítják a számlát illetve és szükség esetén postázzák az ügyfeleknek.
Miért kaptam pótdíjat, ha megvásároltam a parkolójegyet?
Az érvényes parkolójegyet ellenőreink csak akkor tudják elfogadni, ha azt a gépjármű első szélvédő üvege mögött, kívülről jól látható helyen (a műszerfalon) és érvényességének ellenőrzését biztosítva, olvasható módon helyezik el. Ha a gépkocsiban látható a jegy, de nem olvasható, mert lefordult stb., a jegyet egy méltányossági kérelem kíséretében az ügyfélszolgálatnak meg kell küldenie.
Miért kaptam pótdíjat, ha rendelkezem mozgáskorlátozottak parkolási igazolványával?
A mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa kizárólag a mozgáskorlátozott személy szállítására használható. Az érvényes igazolványt ellenőreink csak akkor tudják elfogadni, ha a mozgásában korlátozott személyt szállító jármű szélvédője mögött úgy helyezik el, hogy előlapja az érvényesség és a jogosultság ellenőrzése céljából teljes egészében, tisztán látható.
Miért kaptam felszólító levelet, ha befizettem a pótdíjat?
Gyakori probléma, hogy a pótdíjat késve fizetik be, olyan időpontban, amikor a hatályos rendelet szerint már egy magasabb összeget kellene fizetni. Az ilyen esetekben - bár rendszerünk természetesen kezeli a befizetést - az eseményt nem tudjuk lezárni. Ebben az esetben a különbözet megfizetését kérjük.
Nem emlékszem a felszólításban szereplő eseményekre. Miért nem hamarabb küldték ki a felszólítást?
A parkoló ellenőr a pótdíjazáskor fizetési felszólításokat helyez el a gépkocsin, ez tulajdonképpen az első figyelmeztetés. Ha erre nem érkezik meg az önkéntes befizetés, akkor az üzemeltetőnek magának kell megkeresnie a gépkocsi üzembentartóját, mely adatok beszerzése a központi nyilvántartásból történik. A közúti közlekedésről szóló törvény előírásai alapján minden kiadott pótdíjfizetési felszólítás esetében 60 napon belül ki kell küldenünk a felszólító levelet, majd egy éven belül a jogi eljárást is meg kell indítanunk.
Tudja-e az üzemeltető méltányosságból csökkenteni a fizetendő pótdíjtartozást?
Nem. A fizetendő pótdíjak mértékét törvény szabályozza, az üzemeltető, mint jogalkalmazó, nem térhet el ettől.
A gépkocsit nem én használtam. Kinek kell megfizetnie a pótdíjat?
A jelenleg hatályos jogszabályok szerint a pótdíjat mindenkor a gépkocsi tulajdonosának (bejegyzett üzembentartójának) kell megfizetnie.
Az események idején a gépkocsi már nem is volt az enyém. Mit tegyek?
Az üzembentartó adatait a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala nyilvántartásából szerezzük be. Ennek megfelelően az üzembentartóként nyilvántartott személynek kell az adatok pontatlanságát igazolnia. Az ilyen panaszokat akkor tudjuk elfogadni, ha az illetékes Járási Hivatal által lepecsételt adásvételi szerződés másolatát megküldik számunkra. A további részletekről ügyfélszolgálatunk ad tájékoztatást.
Soha nem várakozom a kocsival, hanem árut szállítok, rakodok. Miért kaptam felszólítást?
A KRESZ a rakodást nem minősíti várakozásnak, így rakodás esetén valóban nem kell parkolási díjat fizetni. Rakodás esetében csak addig nem minősül várakozásnak a jármű egyhelyben tartózkodása, ameddig a rakodás folyamatos, az ellenőrök láthatják az áru mozgását. A várakozóhelyen hagyott lezárt gépkocsi azonban várakozó jármű, tehát parkolójegyet kell rá váltani.
Nem találtam pótdíjfizetési felszólítást a gépkocsimon, mégis levelet kaptam a tartozásról. Elegendő tájékoztatás ez?
A Bíróság több alkalommal foglalt állást ebben a kérdésben.
"A felhívás helyszínen való kézbesítésével kapcsolatos kifogás körében kiemeli a másodfokú bíróság, hogy a helyben kinyomtatott felhívás hátrahagyásának más módja nincs, hiszen a parkoló őr a gépkocsit fel nem nyithatja, a helyszínen üresen álló gépkocsi alapján a tulajdonos (üzembentartó) nevét, címét megállapítani nem tudja, az pedig nem várható el, hogy a tulajdonost/üzembentartót a helyszínen megvárja."
"A fizetési felszólítást a parkoló őr másként, mint a szabálytalanul parkoló autó szélvédőjén elhelyezni, nem tudja. Az e kézbesítésből eredő kockázatot azonban a pótdíjazásra okot szolgáltató gépkocsi vezetője köteles viselni."
További szemponttal egészíti ki a Bíróság álláspontját egy ítéletében, mikor kimondja, hogy
"adatvédelmi szempontból kifejezetten helyes és indokolt a felszólítás elhelyezésének ezen módja. Ugyanis amennyiben a szabálytalanul parkoló autós 15 napon belül jogkövető magatartást tanúsítva befizeti tartozását, adatai nem kerülnek be a társaságok nyilvántartásába".
Ha elhajtok a helyszínről és az ellenőr nem tudja kitenni a büntetést tartalmazó csomagot, akkor nem is érvényes a büntetés?
De igen, érvényes, hiszen az ellenőrök az eljárás lefolytatása során általában 6-8 fényképet készítenek a járműről és a helyszínről, ezek a képek dokumentálják az ügyintézést, így azt is, amikor a megbüntetett autós elhajt a helyszínről. Ezekben az esetekben a vétkes megfosztja magát attól, hogy a kapott csekket időben, a határidőn belül befizesse, így a késedelmes fizetés után emelt összegre (további pótdíjra) számíthat.
Hogyan és hol tudok panasz tenni?
Akkor is megbüntetnek, ha műszaki hiba miatt kell leparkolnom?
Munkatársaink nem vizsgálhatják, hogy az autós milyen célból parkolt le, ezért a műszaki hiba nem mentesít a díjfizetés alól. A gépkocsit érdemes a legrövidebb időn belül elszállítani, hiszen a közterületi parkolás nem alkalmas gépjárműtárolásra.
Miért nincs övezet tábla az utca elején?
A várakozási övezet kijelölése a KRESZ-ben előírt módon történik. Az övezet kezdete tábla az övezet elejére kerül kihelyezésre, amelynek hatályát csak az övezet vége tábla oldja. Ennek megfelelően az övezeten belül az egyes utcák elején nem jelölődik külön az övezet kezdete és vége.
Az ellenőrök miért nem kezelik a problémákat?
Az ellenőr feladata a várakozási díj megfizetésének és az engedélyek érvényességének ellenőrzése, illetve a pótdíjak kiszabása. Kérdés, panasz és észrevétel esetén, ügyfélszolgálatunkon munkatársaink készséggel állnak rendelkezésükre.
Miért nem tudom a mobillal kifizetni a parkolási díjat?
A mobiltelefonos díjfizetési rendszer technikai üzemeltetését nem a parkolási társaságok végzik, így az esetleges hibákat sem tudják elhárítani. ezért ezzel kapcsolatban a Nemzeti Mobilfizetési ZRT.-vel, vagy a mobil telefonos fizetést biztosító szolgáltatójával kell felvennie a kapcsolatot. Ha nem sikerül mobiltelefonnal elindítania a parkolást, akkor készpénzzel, az üzemeltető által kínált egyéb módon kifizetnie a parkolási díjat. A sikertelen mobil telefonos díjfizetési kísérlet nem mentesít a parkolási díj megfizetésének kötelezettsége alól!
Fontos tudnivalók parkolással kapcsolatban:
1. Minden esetben járjanak el körültekintően a fogyasztók, ha járművükkel várakozásra készülnek, és figyeljék az erre vonatkozó tájékoztatást adó jelzőtáblákat. Ez különösen azért fontos, mert a „Várakozási övezet zóna tábla” egy teljes zónát jelöl ki, így azon belül a várakozóhelyek előtt külön tájékoztató tábla nem szükségszerűen kerül kihelyezésre, ha különös feltétele nincs az adott útszakaszon történő várakozásnak.
2. Nagyon fontos, hogy a parkolójegyüket a várakozás megkezdését követően haladéktalanul meg kell váltaniuk a fogyasztóknak. Törekedjenek arra, hogy a parkoló-automatából váltott jeggyel a járművükhöz mielőbb visszaérjenek, mobilparkolás esetén pedig a visszaigazoló SMS megérkezéséig ne hagyják el a járművüket, várják azt meg.
3. Tartsák észben a fogyasztók, hogy a parkolóautomatából váltott jegyet az első szélvédő mögött, kívülről jól láthatóan kell elhelyezniük úgy, hogy az érvényességi idő jól olvasható legyen. Sok bosszúságtól kímélhetik meg magukat, ha ellenőrzik a jármű elhagyásakor a szelvény olvashatóságát.
4. A mozgásukban korlátozott fogyasztók kizárólag akkor mentesülhetnek a pótdíj megfizetése alól, ha eredeti és érvényes parkolási igazolványukat a gépjármű első szélvédője mögött jól láthatóan elhelyezték, vagy, ha azt az első szélvédő mögött elhelyezték ugyan, de annak előlapja az érvényesség és a jogosultság ellenőrzése céljából nem teljes egészében látható, vagy azt hátlappal felfelé helyezték el, de azt a parkolásüzemeltető ügyfélszolgálati irodájában bemutatják.
5. Mobilparkolás esetén is járjanak el körültekintően a fogyasztók. A véletlen karakter-tévesztés esetén a jogszabály nem ad mentesülési lehetőséget a pótdíj alól. Vonatkozik ez ugyanúgy a zónakódra, mind pedig a várakozó jármű rendszámára. Ha a zónakód megadása során tévesztenek számjegyet a fogyasztók, úgy nem a várakozási helynek megfelelő zónába váltanak jegyet, amennyiben pedig a rendszámban ütnek el karaktert, úgy az adott jármű vonatkozásában nem lesz érvényesen elindított parkolásuk. Ne bízzanak meg feltétel nélkül a mobilparkolást segítő applikációkban, hanem ellenőrizzék a zónakód helyességét, alkalmanként előfordul ugyanis, hogy az automatikusan felkínált zónakód nem a várakozás helyének megfelelő zónára vonatkozik.
Zöld rendszámos autóval is kell fizetni parkolási díjat?
Mivel a parkolás szabályait az önkormányzatok helyi rendeleteken keresztül alakítják, nincs egységes szabályozás arra vonatkozólag, hogy hol lehet zöld alapszínű rendszámos autóval ingyen parkolni. Mivel Siklós Város Önkormányzatának Képviselő- testülete által megalkotott rendelete a fizető parkolóhelyek működtetéséről nem tartalmaz semmilyen kedvezményt, mentességet a zöld rendszámmal rendelkező gépjárművek esetében, így ezekkel a típusú gépjárművekkel is kell fizetni parkolási díjat.
How to Share With Just FriendsHow to share with just friends.
Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014
How to Share With Just FriendsHow to share with just friends.
Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014
How to Share With Just FriendsHow to share with just friends.
Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014
How to Share With Just FriendsHow to share with just friends.
Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014
How to Share With Just FriendsHow to share with just friends.
Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014